02.01.2024

Lajipäällikön blogi - vuosi 2023 paketissa

Vuosi 2023 päättyi seuran osalta erinomaisesti. Toimintaa tehtiin laajasti olemassa oleville jäsenille sekä potentiaalisille jäsenille. Taloustilanne saatiin vuoden aikana hyvälle tasolle koronavuosien haasteiden jälkeen.

Lajipäällikön työ seurassamme on monipuolista ja erittäin mielenkiintoista. Osa varmaan miettiikin, että miten työaikani vietän. Yksikään päivä ei ole kopio toisesta, vaan jokainen päivä on hieman erilainen.

Alkuvuosi on lajipäällikölle vuoden kiireisintä aikaa. Tammikuun puolivälissä pyörähtää uusi kevätkausi käyntiin ja alkuvuosi menee harjoitussuunnitelmien ja vuoden toimintaa suunniteltaessa käytännön tasolla. Lisäksi tammikuun aikana tulee tehdä vuoden tärkeimmät tukihakemukset Kaupungille. Toki alkuvuoden aikana myös edellisen vuoden paketointi on ajankohtaista samalla, kun käynnistyy tulevan vuoden suunnittelu ja budjetointi vuosikokousta varten.

Toimin seuran hallituksessa sihteerinä. Hallitus kokoontui vuoden aikana kymmenisen kertaa. Tämä työ on merkittävä osa työnkuvaani. Lisäksi toimin hanketyöntekijän esihenkilönä ja ohjausryhmävastaavien apuna käytännön harjoitussuunnittelussa.

Syksyllä toiminta näytti vihdoin normalisoituvan todella ja uusia harrastajia saatiin seuraan mukavasti. Myös aiemmin harrastaneet palasivat viimeistään syksyllä mukaan toimintaan ja harjoitusryhmät olivat mukavasti täynnä harjoittelijoita.

Markkinointia, tiedotusta ja somea

Kuten aiemminkin, niin myös 2023 toteutettiin aktiivista tiedotustoimintaa ennen kaikkea seuran jäsenistölle. Jäsenistön tiedottamisessa käytettiin Myclubia apuna ja sähköpostitiedotus oli edelleen tärkein tiedotuskanava jäsenistölle.

Sosiaalisen median kanavista aktiivisimmin julkaistiin Instagramia. Instagramissa julkaistiin tarinoita vähintään kerran viikossa, useimmiten useana kertana viikossa. Facebookissa julkaistiin kahdella eri kanavalla (seuran pääkanava ja Hyvän Kunnon Seniorikarate) parin viikon välein juttuja.

Markkinointimateriaalia tehtiin laajasti kumppanimme kanssa ja niitä julkaistiin sosiaalisen median lisäksi mm. nettisivuilla ja jaettavana materiaalina. Hyvän Kunnon Seniorikaratehanke sai paljon näkyvyyttä ja meistä tehtiin jopa juttu Ylelle.

Nettisivuja päivitettiin tarpeen mukaan. Sinne julkaistiin vuoden aikana toistakymmentä uutista tai juttua.

Harjoituksia ja leirejä sekä tapahtumia

Vuosi 2023 oli täynnä toimintaa. mm. seuraavia tapahtumia toteutettiin omalla salilla taikka lähiympäristössä:

• Vuoden aikana toteutettiin reilut 900 harjoitustapahtumaa. Näistä minä ohjasin reilut 300.
  • Uusia harrastusryhmiä käynnistyi vuoden aikana 17!
  • Erillisiä tapahtumia, koulutuksia ja lajikokeiluja (salikisoja, ohjaajakoulutuksia, vyökokeita, avoimia ovia ym.) toteutettiin vuoden aikana reilut 10.
  • Alakouluikäisille suunnattuja viikkoleirejä toteutettiin neljä. Aikuisille suunnattuja leirejä toteutettiin kolme kolmen eri ulkomaalaisen ohjaajan toteuttamina.

Lajipäällikkönä toteutin eri tapahtumien suunnittelua ja toteutusta osittain tai kokonaisuudessaan. Ennen kaikkea vastasin toiminnan markkinoinnista.

Merkittäviä saavutuksia 2023

Muita merkittäviä saavutuksia vuoden 2023 aikana oli mm.:

• Vuokrasopimus uusittiin harjoitustilaan syksyllä
  • Kilpailuista menestystä mukavasti ja kisaryhmä hieman kasvoi sekä pitkästä aikaa päästiin kisaamaan myös K1 Youth leaga-kisoihin. Osallistuimme kuuteen ulkomaankilpailutapahtumaan ja neljään kotimaankilpailutapahtumaan vuoden aikana.
  • Hyvän Kunnon Seniorikaratehanke sai jatkoa 31.5.2024 asti
  • Karatekummi -toiminta käynnistyi todenteolla
  • Nuorten toiminta käynnistyi menestyksekkäästi syksyllä
  • Kiusaamisen ja häirinnän ennaltaehkäisytyö kehittyi ja saatiin upeita tuloksia kyselyissä
  • Seuran oma ansiomerkkijärjestelmä käynnistettiin

Ja paljon muuta.

Jotta voin uskottavasti toimia lajipäällikkönä ja seuran pääopettajana, tulee minunkin harjoitella ja kehittyä lajissa sekä kouluttautua valmentajana ja ohjaajana. Omaa harjoittelua pääsin tekemään mukavasti vuoden aikana. Keskimäärin omia harjoituksia oli viikossa 3-4. Näiden lisäksi pääsin osallistumaan kuudelle leirille vuoden aikana, joista kolme oli ulkomailla. Osallistuin Valmentaa kuin nainen -hankkeen mentorointiin. Lisäksi osallistuin Olympiakomitean, Karateliiton ja Urhean valmentajakoulutustapahtumiin.

Vuodelle 2024 toivon, että seuramme toiminta säilyy laadukkaana ja monipuolisenä. Panostamme laajasti kaikkiin harrastetasoihin sekä ohjaajien koulutukseen.

Kiitos kaikille vuoden 2023 toimintaan osallistuneille ja ennen kaikkea kiitos kaikille toteutuksesta vastanneille!